SiteLock Semesterresa 2018 - Fagerlunds

Fagerlunds

Livet med vår husbil och lite till.

Semesterresa 2018

Här kan du läsa om vår 4 veckors semestertripp med bland annat våra två tänkta mål- nordkapp och lofoten !
Onsdag 27 junI

Började köra norrut på em och stannade till vid hamnen i Mellanfjärden över natten. Champagne och löjrom enligt tradition eftersom det var första semesterdagen på detta år. Middag på hamnkrog.

Torsdag 28 juni

Sol! Fyllde kaffetermosen och sen iväg mot Piteå för att hälsa på Bertil o Ulla-Britt några dagar.

Lördag 30 juni

Tackade för oss för denna gång och började rulla mot Gällivare. Stannade till i Jokkmokk för att handla och besöka Ájtte – svenska fjäll- och samemuseumet. Efter 1,9 mils vägarbete och rejält omskakade var vi äntligen framme. Hittade en fin camping och fick plats bredvid Vassaraälven. Promenad in till stan och besökte takterassen på Clarion för att sen avnjuta en god Medelhavsgryta och kvällsol ”hemma”. Inga mygg!! Förresten- enligt tidigare prognos skulle vi få dåligt väder norrut…. men inte då 🙂

Söndag 1 juli

Efter frukost åkte vi upp till Dundrets aktivitetscentrum för utsikten ! For vidare till Kiruna då vi köpt biljetter till guidad visning av gruvan Kom i sista stund då halva stans parkeringsplatser var avstängda för marknad- morr! Mycket intressant visning och kunskapsinhämtning om gruvan och LKAB på nästan 3 timmar inkl. transport. Vid Laxforsen Torneälv hittade vi en plätt att fricampa på. Kopplade av resten av dagen med bok och promenad runt området där det en gång funnits en sågverksanläggning. Varmt och sol!

Måndag 2 juli

Tog oss in till Kiruna för att bunkra mat-vatten och vätska inför Norgetripppen. Passade på att besöka Ishotellet i Jukkasjärvi– nu när vi ändå var här. Passerade först över gränsen till Finland sen var vi över på Norska sidan kl: 1610. Efter sammanlagt 36 mil denna dag var vi framme vid Kautokeino Camping. Fin plats och midnattssol !

tisdag 3 juli

Efter en långfrukost i solen och pyssel begav vi oss iväg mot Alta. Smala vägar och dalgångar som var roligt att köra igenom. Efter 13 mil var vi framme vid Alta Strand Camping. Fotboll och fisk i foliepaket sen promenad längst älven innan regnet kom.

Onsdag 4 juli

Sov ut efter nattens regn. Vi bestämde ändå att ta oss till Nordkapp oavsett väder. Slingriga vägar, dalar och utefter havet. Fiskebyar och renmarker. Vackert! Framme vid Nordkapp efter 25 mil och 4,5 timme. Dimma och blåst och solen kämpade. Besökte museum, grottan med kyrkan och monumentet. Nu är vi iaf här- ett av målen på resan. Skål för det!

Torsdag 5 juli

Efter frukost , med en utomhustemperatur på +3, så gick vi till shoppen för att handla de sedvanliga små snapsglasen och en present till Joline. Sen iväg vid 11-tiden och mycket nedförsåkning,dimmigt och kurvigt som inte Majsan gillade…..
Stannade vid Olderfjord och fyllde på vatten samt korv till lunch 🙂
Passerade Alta där vi tankade sen vidare längst E6 för att hitta en fin plats att fricampa på.Efter Storsandes hittade vi en fin plats som vi delade med 4 andra husbilar- alla med fiskeintresse. Fram med fiskespöt och middagen var fixad. Stekt fisk med kokt potatis och god sås till – mums! Trötta- så vi tog fram boken innan vi somnade gott. Blåste och bilen gungade så det blev en annorlunda natt. 29 mil idag.

FreDAG 6 JULI

Rullade vidare söderut och hittade Mekonomen i Sörkjosen där vi fyllde på LPG-gas. Vidare till Olderelv camping och sammanlagt 24 mil idag . Lugn plats, dusch och sen filmkväll på varsin padda :-). Grillad karré och klyftpotatis. Smådugg och sov gott utan gung-gung.

LörDAG 6 JULI

Frukost och smådugg sen bestämde vi oss för att ta oss ut mot Tromsö. Kom dit lagom till lunch och parkerade på ställsplatsen vid hamnen. FaceTime med Joline sen dyr pizza ( 448 kr för 2) innan vi letade rätt på en camping. Den vi tänkt var fullbelagd gällande el-platser så vi rullade vidare till nästa ställe 2,2 mil vid Grötsundet. Skittenelv Camping blev det och utsikt mot havet. Fotboll Sverige – England. 15,6 mil blev det idag.

SönDAG 8 JULI

Frukost med vacker utsikt efter en bra natts sömn.Gjorde iordning och sen lämnade vi campingen för att rulla längre ut mot Oldervik. Slut väg och fiskestund. Lugnt och fridfullt i viken.Tillbaka mot Tromsö och vi beslöt att ta en annan väg ner mot Lofoten. Väg 858 mot Bjerkvik och sen E10 ut mot Lofoten. Otroligt vacker väg. Hittade en camping efter 34 fina mil och tidig kväll- Tjeldsundbrua Camping. Lite regn men Björns goda fiskegryta värmde gott.

Måndag 9 juli

Iväg på nya små kurviga vägar och tunnlar men kul körning. Stannade till i Svolvaer och fyllde på matförrådet sen ett besök på Biltema – där hittar man alltid något bra att ha.
Kabelvåg camping blev nästa stopp efter sammanlagt 16 mil. Fin plats vid vattnet. Cykeltur in till lilla staden för att äta middag på den enda öppna krogen. Hittills har vi nu kört 329 mil på semestern.

Tisdag 10 juli

Efter frukosten åkte vi in till Kabelvåg för att gå på Lofotenmuseum.
Fin välbevarad fiskehamn som visade på hur man arbetade i början på 1900-talet. Små trånga hytter för fiskemännen och några båtar fanns även kvar att titta på. Lunch i husbilen sen iväg söderut. Små smala vägar,fina fiskebyar och sol så vi glömde bort färdbeskrivningen och  åkte för långt och hamnade längst ner på Lofoten i Å. Jaja – det var bara att vända vårt rullande 7-meters hus och köra tillbaka.  Vi har iallafall valt i Å 🙂 . Efter 13 mil denna dag var vi framme vid campingen Moskenäs ovan för färjeläget vid Sørvågen. Fick en mycket bra plats med fantastisk utsikt över havet. Vi beslut att stanna här 2 nätter. Janne o Geraldine var också på Lofoten så de tittade över på em. Löjrom och mousserande i solen!  Trevlig kväll fast fiskburgarna var som dom var .

Onsdag 11 juli

Fin morgon och sol!! Gjorde i ordning picnic för en liten vandring med J&G. Åke till en fint ställe norrut som heter Fredvang.

Runt överallt vandrade får och man fick passa sig för de  tyckte vägkanten var en trevlig plats att sola och vila på :-). Såg även späckhuggare – bra med kikare ! Hem till oss så vi kunde plocka ihop det vi  hade för en gemensam middag och sen över till J&G lilla hytte i Sörvågen.

Härlig middag i solen och kvällen gick som vanligt för fort. En trevlig promenad hem till vårt på 30 minuter och sen – sov gott.

Liten film från Sörvågen

Torsdag 12 juli

Sol o frukost ute- magisk utsikt ! Bokade tidig morgonfärja för nästa dag så vi fick en dag till här. Björn åkte med J&G på 4-timmars fisketur och Majsan fick egen tid. Fisk blev det iaf och frysen full 🙂

Fredag 13 juli

Upp med tuppen kl.0530. Kokade kaffe sen iväg ner till kön vid färjelägret för att ta färjan mot Bodø. Frukost på plats medan vi väntade. 3 timmar senare var vi framme vid Bodø och rullade in till lilla city. Fyllde på matförrådet och rullade sen vidare söderut. Passerade Saltströmmen som tyvärr inte hade full fart än men det var vackert! Hittade sen en plats vid vägkanten där vi kunde äta vår snabblunch- grillade kycklingben och potatissallad- mums! Rullade vidare och efter 21 mil denna dag hittade vi en fin plats vid en fors och nedanför en järnvägsbro. Det fanns ett krigsminne på platsen att se och läsa om. Ryska krigsfångar som tyskarna tog dit för att  bygga järnvägen där vi stod. Sol-vila och läsa. Sen Björns goda fiskgryta på egenfångad fisk- kan det bli bättre ?

Lördag 14 juli

Idag skulle vi lämna Norge för denna gång så vi rullade vidare mot Mo i Rana och över gränsen kl: 11.26 efter att ha fått stanna vid en invinkande polis som bara ville vi skulle blåsa för promillekontroll- kollade inte ens att vi hade körkort :-).
I Norge hade vi nu kört sammanlagt 205 mil. Vid gränsen stod två svenska matbussar där man kunde handla till svenska  priser.  Bussarna påminde  genast Majsan om Risholn och när man fick följa med farmor för att handla som liten. Blå vägen börjar i Mo i Rana och den skulle vi nu åka hela vägen mot Östersund där vi skulle vika av söderut.
Det var en mycket vacker väg som slingrade sig mellan sjösystemen. Så vackert!! Stannade till i Hemavan där vi hade tänkt tanka men hela stan var strömlöst så det var bara att åka vidare till Tärnaby. Tankade och tog sen in på Tärnaby Fiskecamping för två dagar. Sen lunch gjorde att middagen fick bli ost och kex istället – jaja inte illa. Björn gick på fisketur men inget napp.

Söndag 15 juli

Idag blev det en tur in till Hemavan och Tärnaby. Besökte Björns  tävlingsbacke men sen fanns inte mycket att se. Vi blev lite besvikna – båda platserna ”låter” mer än vad det är-men säkert vackert på vintern.
En fin promenad längst Tärnaån hann vi också med där Smörbollar växte vilt. En fin blombukett hem. Några prövade fiskelyckan mitt i forsen. En bra dag för att bara koppla av. Grillspett ( stekta inne på grund av eldningsförbud )på kycklingfile och nudelsallad -mums.

Måndag 16 juli

Strålande sol och varmt! Rullade vidare mot Storuman. I Stensele, straxt utanför Storuman, besökte vi Sveriges största träkyrka byggd år 1885 med den platsbyggda första kyrkorgeln. Vacker kyrka och den var stor. Till campingen i Storuman och bokad plats som vi fick byta då det är svårt ibland att parkera husbilar rätt……
En tältande familj fick ta vår plats istället……
Björn tog en löprunda o Majsan solade ! Skönt med AC i husbilen.

J&G stannade till hos oss för en fika innan de rullade vidare mot Stockholm.Efter att vi vinkat av dom så gick vi till den lilla sjön vid campingen för ett dopp. Kallt men skönt! Man vaknar liksom till 🙂
Middagen – stekt egenfångad torsk med skirat smör och hackat kokt ägg. Såååå gott! Satt sen uppe sent och såg solen ”gå ner” kl:2250.
20 mil blev det idag.

Tisdag 17 juli

Frukost i 25 graders skugga.
Vart skulle vi bege oss nu ? Vi tog oss ner till Vilhelmina och där börjar ju Vildmarksvägen ! Tänk om vi skulle köra den nu när vi ändå var här ? Ingen tvekan så vi rullade Vildmarksvägen åt motsatt riktning än alla turistfoldrar. Vi satt ett mål och det var Stekenjokk. På vägen dit passerade vi många annorlunda små byar och otroliga landskap. Vi stannade till vid trappstegsforsen -så häftigt!! Stannade även till i Stalon och vid Klimpfjäll för att fylla förrådet lite. Väl framme vid Stekenjokk , efter 25 mil denna dag, fick vi en fin plats med en otroligt vacker utsikt mot norska fjället och gammal koppargruva. Många husbilar sökte sig hit för natten och det förstår vi.
Promenerade runt omgivningen och Björn tog ett fjälldopp:)

Onsdag 18 juli

Tidig frukost och sen rullade vi vidare genom vackra landskap. Fantastiska fjäll såg vi i Norge och stora Sipmehke såg vi länge på vår sida.
Denna väg tillbaka mot Strömsund var sen inte lika vacker. Stannade i Gäddede och handlade och letade sen efter vägen till ett berömt vattenfall- Hällingsåfallet. Men när grusväg tog över så vände vi-trist! Hade varit roligt att se. Stannade till vid Skansen Alanäs som var en militärbunker mellan år 1939-1945. Kikade in i ett skyddsrummet sex personer- hu så trångt!  Rullade vidare mot Östersund och Kama fritid där vi hittade låsstopp och luckfäste ! Bra då kan vi laga det. Stannade vid ställplats i Östersund vid Storsjön med utsikt mot Frösön.  Tog en promenad in till stan där vi åt middag utomhus på en pub.Marknad på torget så bilträffen som vi ville se hamnade utefter kanalen och vi missade naturligtvis det. Natt i kojan!

Torsdag. 19 juli

Frukost sen iväg. Tog E14 mot Ånge sen blev det väg 53 mot Ljusdal. Vi fick uppdatera oss hela tiden om avstängda vägar på grund av bränderna.
Stannade till och besökte kyrkogården i Ljusdal ( Björns farmor o farfar). Hade tänkt ta campingen där men det var för mycket brandrök i luften så vi bestämde oss för att rulla vidare. Passerade Järvsö – för mycket folk vid Lill-Babs fiket så vi tar det nästa gång vi är i dessa trakter.
Hamnade i Orbaden och campingen vid Hälsinglands Riviera, en kilometerlång sandstrand vid älven Ljusnan intill de klassiska blå bergen Plats 76 (!) längst in i en hörnan med utsikt över sjön.
Dusch och AC sen var man på topp igen .Middag på campingens restaurang – Tacotallrik. Sen ost o kex ”hemma” för en sen strandpromenad innan natti i en sval husbil ! Tacka vet jag AC!
Jo – visst luktade det brandrök och solen skymdes av röken men men.
26 mil blev det denna dag.

Fredag 20 juli

Idag blev det tvätt av sängkläder och lite annat pyssel för att fräscha upp vårt rullande hem. Kändes skönt! Softade  – läste -följde bränderna.Tog stolarna efter lunch och gick ner till sandstranden. Solade-glass -badade. Kändes så slappt och skönt. När väl solen gick ner blev det svalare. God natt!

Lördag 21 juli

På fm lämnade vi ett molnigt Orbaden bakom oss och begav oss söderut . Lite regn hade kommit på natten men det var en droppe i havet för branden . Rullade på ”ej avstängda vägar” mot Orsa och Mora. Inga fina platser såg hamnade på ett vackert Sollerön där vi fick en superbra plats vid en hörna- ingen framför oss mer än Siljan. Lunch sen cyklarna till kyrkan och marknad samt loppis överallt. Köpte pizza hos campingrestaurangen. Premiärinvigningen av ny dammsugare som var superbra!

Söndag 22 juli

Vi trivdes här så vi beslöt att stanna en dag/natt till. Softade- läste- korsord. Ny cykeltur till söndagsloppisar och sen Sollerön runt. Besökte bygdegården med museum och vikingagravar på fälten. Sen njöt vi av solen och laddade för Dalhalla nästa dag

Måndag 23 juli

Lämnade Sollerön innan lunch och körde fina vägar mot Leksand i strålande sol ! Passerade Åkervägen och sen till Leksand bröd och. fabriksförsäljning. In till Leksand där vi parkerade . Köpte kakor på Siljanskonditoriet ( ett måste ), besökte graven ( pappa John) och sen blev det lunch på gågatan. Vid 3 -tiden körde vi in på Dalhalla och ställplatsen och började ladda för en show med Deep Purple.

Visst har de blivit äldre men det är vi med 🙂

Tisdag 24 juli

Lämnade Dalhalla på fm för att rulla hemåt. Strålande sol och inte mycket trafik .

Hemma vid 15- tiden och denna semester hade vi avverkat sammanlagt  552 mil varav 205 mil i Norge.